Nechcete na konci leta stratiť energiu? Postarajte sa o tieto 3 orgány

Ako stravou posilníte slezinu, pankreas a žalúdok

Málo energie a síl dosiahnuť to, po čom túžime. Neustále premýšľanie a rozoberanie situácií, ktoré už aj tak nevieme ovplyvniť. Alebo dokonca stavanie sa do roly obete a hľadanie viny z vlastných neúspechov vo všetkých a všetkom naokolo.  Aj takto sa môže podľa tradičnej čínskej medicíny prejavovať slabá energia orgánov okruhu Zeme. Hovorí sa im aj okruh sleziny.

Slezina, pankreas a žalúdok

Niekedy môžete cítiť slabosť viac na fyzickej úrovni – unavená tvár, ochabnuté svalstvo, zoslabnuté telo. No sú aj ľudia, u ktorých sa to prejavuje tak, že neustále a radi rozprávajú o svojich problémoch. Bez ohľadu na to, kde to pociťujeme intenzívnejšie, je dobré vedieť, že príčinou často bývajú oslabené tráviace orgány. A tie sú na vrchole svojich síl práve teraz – na prelome leta a jesene. 

Táto trojica orgánov sa v čínskej medicíne nazýva okruhom Zeme. Ak vám to znie zvláštne, tak si predstavte Zem, na ktorej rastú naše potraviny. Zem, vďaka ktorej máme čo jesť. Sú to práve tráviace orgány, ktorých úlohou je spracovať to, čo zjeme. Celkom logické, nie?

Dávajú nám energiu pre život

Pankreas a slezina sú v čínskej medicíne vnímané ako jeden orgán (jeden okruh), zatiaľ čo žalúdok je ich párovým orgánom. Správne fungujúca slezina a pankreas sa postarajú o to, aby sme z potravy nabrali dostatok živín a vďaka tomu mali dosť životnej energie. A práve nevhodná strava oslabuje tieto orgány najviac.

Pankreas pre nás vyrába tráviace enzýmy. Pomocou nich sa naša potrava premieňa na mini častice, ktoré zásobujú naše telo a sú jeho stavebnýmni prvkami.  A samozrejme inzulín, vďaka ktorému dokážeme štiepiť cukry. Bez nich by sme nemali energiu a sú veľmi dôležité pre náš nervový systém.

Slezina sa stará o trávenie živín a podieľa sa tak na tvorbe krvi a energie pre naše telo. Tiež má dôležitú úlohu pri riadení a spracovaní tekutín. Ak je naša slezina oslabená, vzniká v našom tele hlien. No nepredstavujte si ho len vo forme zahlienených dýchacích orgánov. Slezinový hlien sa často prejavuje úplne inak.

Ak to dobre nefunguje

Ak vám okruh sleziny nefunguje dobre, môžete mať problémy popísané nižšie. A rozhodne to nie sú výnomičné situácie. Zažíva ich mnoho ľudí a často nepoznajú príčinu. Aj mňa to dávnejšie pekne potrápilo.

  • príliš riedka stolica až hnačka
  • nafukovanie
  • prehnané chute na sladké
  • zhoršuje sa celulitída a ukladajú sa tuky v oblasti zadku a stehien
  • prejedanie sa alebo nechutenstvo
  • pokles orgánov v oblasti panvy
  • rozhodený menštruačný cyklus
  • stráca sa svalový tonus, aj tvár pôsobí sklesnuto
  • celkové vyčerpanie
  • depresívne stavy a smútok
  • poruchy spánku
  • neschopnosť zbaviť sa nutkavých myšlienok

Dobré správy! Stravou môžete veľa napraviť

Nie, nemusíme začať študovať čínsku medicínu :) Celkom postačí nachvíľu sa spomaliť, poobzerať sa okolo seba a trošku sa zamyslieť. Poďme na to.

Čím si posilníte slezinu a pankreas?

  • Nie sú cukry ako cukry. Tie zložité, vo forme celozrnných obilnín majú veľmi blahodárny vplyv na slezinu. Mám na mysli celé zrná, uvarené správnym spôsobom tak, aby boli dobre stráviteľné. Ako na to sa môžete naučiť v mojom jesennom kurze. 
  • Zelenina, ktorá má v tomto období sezónu (práve teraz u nás rastie), zvlášť guľatá zelenina. Takže cibuľa, kapusta, rôzne tekvice, červená repa, kel. Začnite ich pravidelne zaraďovať do svojho jedálnička. Na jeseň je ideálne mať ich na tanieri denne a to najmä tekvice.
  • Sladké drievko (označuje sa aj ako pelendrek) a určite ho poznáte aj pod českým názvom lékořice. Nie, nemyslím pelendrekové cukríky s cukrom.:)
  • Morská riasa Arame. Pridávajte ju do vývarov alebo k dlhšie vareným obilninám.
  • Špeciálny nápoj zo sladkej zeleniny, ktorý si ľahko pripravíte aj doma. Môžete sa ho naučiť aj v mojom online kurze Škola zdravých návykov pre ženy. Je to 6 týždňový online kurz s mojou ročnou podporou formou osobných konzultácií. Konzultácie prebiehajú raz za mesiac naživo cez Zoom. Jedným z bonusov k tomuto kurzu je aj komlexný sprievodca rokom podľa Tradičnej čínskej medicíny. Vďaka nemu sa naučíte, ktoré orgány je dobré posilniť v rôznych obdobiach roka a ako.
  • A v neposlednom rade je to správne a poriadne žuvanie jedla a jeho dostatočné preslinenie v ústach. Rýchle nevedomé hltanie jedla je jednou z najväčších záťaží pre tráviace orgány. Aj keby ste hltali super zdravé potraviny.

Na čo si dajte pozor

Poďme si ešte urobiť prehľad toho, čo našim tráviacim orgánom škodí:

  • Jednoduchý cukor a teda aj všetky produkty, v ktorých sa nachádza. Nemusíme si asi obsiahlo vysvetľovať, že jednoduchý cukor ide priamo do krvi. Pankreas musí rýchlo vyplaviť inzulín, aby ho naštiepil. Ak sa toto deje často, pankreas to poriadne vyčerpáva a oslabuje.

Jednoduchý cukor sa často nachádza aj v priemyselne spracovaných potravinách, v ktorých by ste ho nečakali. Sú to rôzne polotovary, pečivo, kečup, hotové jedlá, konzervy,… Oplatí sa poriadne ich obmedziť a čítať etikety.

  • Príliš veľa vlákniny v strave. Vláknina je veľmi užitočná a dôležitá pre hrubé črevo, ale aj tu platí „všetkého veľa škodí“. Ak jeme priveľa surovej zeleniny a ovocia, naše tráviace orgány ich nevedia spracovať, keďže nie sme kravičky:) a nemáme štyri žalúdky. Dochádza k ich zbytočnému oslabeniu.
  • Strava založená na mäse, mlieku, vajíčkach a pečive. Žalúdok ju nedokáže dostatočne spracovať a stáva sa takto záťažou pre celý tráviaci okruh. Netvrdím, že tieto potraviny musíte nutne a navždy vyradiť, ale nemali by tvoriť základ vašej stravy. Najlepší spôsob je skúsiť to bez nich 3 – 7 dní, pretože raz zažiť je viac ako 100-krát počuť.
  • Príliš veľké porcie a prejedanie sa. Ale tiež neustále ujedanie počas dňa, kedy nenecháme tráviace orgány aby si oddýchli. Ideálne sú aspoň troj-hodinové prestávky medzi jedlami.
  • Nedostatočne požutá a preslinená potrava, ktorá potom sťažuje prácu žalúdku a pankreasu. Sliny obsahujú dôležité enzýmy, ktoré začínajú štiepiť zložité cukry. Táto prvá a veľmi dôležitá fáza tráviaceho procesu sa už potom nedá v ďalších fázach dohnať.

Naučte sa jesť na 80%. To znamená, že prestanete jesť, ešte pred tým, než sa budete cítiť celkom plní. Je to skvelý spôsob, ako si udržať životnú energiu a mladosť. Týmto pravidlom sa riadia najdlhšie žijúci ľudia z Japonského ostrova Okinawa. Aj vo vysokom veku sú plní životnej energie.

Ak je žalúdok preťažený

Asi sme to už zažili všetci. Ak žalúdok oslabíme nevhodnou stravou alebo ho poriadne preplníme, potrava v ňom stagnuje. Dá nám to vedieť veľmi rýchlo – je nám ťažko, niekedy až na zvracanie, môže nás páliť žáha alebo nepríjemné grganie. A vtedy stagnuje aj naša životná energia.

Prvou pomocou je pár kvapiek čerstvej zázvorovej šťavy. Veľmi pozitívne tiež na žalúdok vplýva prášok kuzu. Je to veľmi zdravý a kvalitný škrob. Používa sa na zahustenie jedla, ale aj na prípravu liečebných nápojov. V Číne a Japonsku ho poznajú už tisícročie. U nás tento biely prášok kúpite v zdravej výžive. Viac sa o jeho použítí dočítate v tomto článku >>> Dochuťte si jedlo zdravo, robte to ako Japonci

Čo ešte môžete urobiť?

Orgánom okruhu Zeme v tomto období pomôže, ak sa vyhnete ľadovým nápojom a zmrzlinám, začnete predĺžovať dobu varenia, pridáte viac hustých polievok a omáčok a do jedálnička častejšie zaradíte pšeno. Pšeno má veľmi blahodárne účinky na pankreas a celý tento okruh. 

A nezabudnite sa inšpirovať receptami z tejto stránky. Tieto recepty sú vhodné na koniec leta pre okruh sleziny sú ako stvorené:

Zeleninová omáčka z hokkaido a červenej šošovice

Kapusta v paradajkovej omáčke

Krémová polievka z hokkaido a červenej repy

 

Veľa zdravia, životnej energie a radosti zo života vám želám!

Páčil sa vám tento článok? Chýbalo vám v ňom niečo? Dajte mi prosím vedieť. Môžete to napísať priamo tu do komentára pod článkom, alebo na moju mailovú adresu sona@sonamaleterova.sk. Myslíte, že by informácie v článku mohli niekomu pomôcť ? Zdieľajte ho na Facebooku. Vďaka!

Zdroje: Radost ze zdravých dětí (Vladimíra Strnadelová, Jan Zerzán), Ikigai (Héctor García, Francesc Miralles)
Soňa Maléterová
Milujem jedlo a už niekoľko rokov ho varím chutne, zdravo a ľahko. Hovorím tomu LÁSKAVÉ VARENIE, pretože pri ňom vzniká jedlo láskavé k telu aj duši. Jedlo, ktoré telu prospeje a omladí ho. Rada sa s vami podelím o užitočné informácie a skúsenosti, vďaka ktorým sa budete cítiť a vyzerať lepšie. Viac sa o mne dozviete tu >>

Stiahnite si zdarma e-book

Prečo a ako viac variť bez mäsa, mlieka, vajec a cukru

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely zpracovania tohto komentára. Zásady ochrany osobných údajov.