5 dôležitých rád na zimu, ktoré som mala vedieť pred 20 rokmi

Zima je čas odpočinku a spomalenia

Ja to paradox. Počas zimných mesiacov odpočíva celá príroda. Všetko sa upokojí, spomalí, stiahne sa do seba. Len my, moderní ľudia, zažívame práve v zime najviac stresu, náhlenia a máme problém zastaviť sa a oddychovať. V práci doťahujeme projekty, v podnikaní makáme na predvianočných predajoch, zháňame darčeky, naháňame sa za zľavami v obchodoch a po nociach dokončujeme dvanásty druh vianočného pečiva. Aby toho náhodou nebolo málo…

V hlave nám beží nekončiaci film myšlienok, úloh a nákupných zoznamov. Bráni nám to v dobrom spánku, ktorý je v zime veľmi potrebný. Tak ako celá príroda, ktorej sme súčasťou, aj my sa potrebujeme zastaviť, viac odpočívať, rozjímať a relaxovať. Lenže prírodu a teda ani naše telá neoklameme. Ak sa teraz nebudeme šetriť, nezregenerujeme svoje sily, bude nám chýbať energia na jar a v ďalších častiach roka. 

Zimné obdobie bolo pre mňa roky tým najnáročnejším

Ako manažérka v korporáte som už od jesene makala na 200% aby sa koniec roka podaril ako treba. Niekedy aj 12 hodín denne. A ak sa nedarilo podľa očakávaní, stresy a tlaky boli obrovské. Prehltená hlava mi nedovolila v noci zaspať a cez víkendy som namiesto odpočinku naháňala darčeky. Potom som deň pred Vianocami vyrazila na dlhú (niekedy aj 9-10 hodinovú) cestu domov za rodinou. Autom. Pár krát sa stalo, že som to odšoférovala úplne sama. Viete si predstaviť v akom stave som prišla na sviatky. Koľkí takýmto spôsobom fungujeme? U mňa sa to prejavilo oslabením presne toho orgánu, ktorý súvisí so zimou a celkovou životnou energiou. A o ňom si teraz povieme.

Nie je vždy v našich silách ovplyvniť všetky vonkajšie okolnosti života. No vždy máme možnosť voľby. Zastaviť sa na chvíľu a pouvažovať, čo pre nás má skutočný význam a čo naozaj potrebujeme. Je to práve 12 druhov vianočného pečiva či vyleštené všetky poháre a okná?

Zdroj našej životnej energie súvisí so zimou

Viete ktorý orgán je podľa čínskej medicíny zdrojom našej životnej energie? Sú to obličky. Podľa TČM je táto energia (esencia) vrodená, dedí sa po predkoch a postupne sa počas nášho života uvoľňuje. Určuje našu celkovú odolnosť, reprodukčné schopnosti a tiež to, ako starneme. To, koľko energie majú naše obličky, určuje ako dlho budeme žiť.  Preto je veľmi dôležité v akej kondícii sú rodičia, keď sa chystajú počať dieťa.

To sú naozaj dobré dôvody starať sa o naše obličky, súhlasíte? A práve teraz v zime sú obličky na vrchole svojich síl a preto sú v tomto období najzraniteľnejšie.

Poďme si teda povedať 5 dôležitých informácií, ktoré vám pomôžu chrániť si v zime svoju životnú energiu.

1. Chráňte svoje obličky pred prílišným chladom

Naše ľadviny veľmi oslabuje prílišný chlad. To samozrejme neznamená, že v zime nechodíme vonku. Ale vždy s dobre chránenými bedrami, čiapkou a teplými ponožkami. Nadmerné potenie im v zime tiež nerobí dobre. Preto v zime voľme športy, pri ktorých sa budeme potiť menej.

Obličky riadia tekutiny a je s nimi spojená aj funkcia močového mechúra. Ak sú oslabené, chodíme častejšie na malú, sme náchylnejší na zápaly močových ciest. Sila a výživa obličiek sa tiež prejavuje na kvalite kostí, zubov či vlasov.

Chlad môže prichádzať aj zvnútra. Preto je v zime veľmi dôležité vyhýbať sa studeným jedlám priamo z chladničky, zmrzlinám, ľadovým nápojom či osviežujúcemu exotickému ovociu.

                                                                                 Horúca čokoláda pre ženskú hormonálnu rovnováhu

2. Dodajte svojmu telu teplo zvnútra

Základom zimného jedálnička by mali byť teplé jedlá, to asi nikoho neprekvapí. Dajte si denne teplú polievku či omáčku, častejšie pripravujte pečené či zapekané pokrmy. Využívajte tlakový hrniec. Môžete si dopriať viac tuku. 

Jedným z pilierov zdravej stravy v zime sú rôzne druhy celozrnného obilia (najviac vás zahreje pohánka a pšeno, veľmi vhodný je aj jačmeň a ovos).

Začnite ráno teplými raňajkami, napríklad kašou či polievkou. Mnohé ženy, ktoré prešli mojimi kurzami nedajú na teplé raňajky dopustiť.

Ďalším pilierom sú strukoviny a to hlavne fazuľa. Nie je náhoda, že má rovnaký tvar ako oblička. Na tento náš orgán pôsobí fazuľa vyslovene posilňujúco. Dajte si ju aspoň raz za týždeň, najlepšie však dva-krát.

Ak jete mäso a ryby, tak zima je pre ich konzumáciu najvhodnejšia. Netreba to s nimi však preháňať.

Nezabudnite na zahrievajúce korenie. Klinčeky, aníz, škoricu, kurkumu, zázvor a chilli nech máte v kuchyni vždy poruke.

Nepreháňajte to s ovocím, hlavne surovým. Má osviežujúcu a ochladzujúcu energiu, ktorú teraz nepotrebujeme. Ešte väčším extrémom je v tomto zmysle exotické ovocie. Nie je predsa náhoda, že rastie v trópoch.

V zimnom období často volím tepelne upravené ovocie (kompóty bez cukru, pečené ovocie alebo pudingy). A samozrejme sušené ovocie. Podobne ako naše babičky či prababičky, ktoré nepoznali supermarkety.

3. Zelenina je aj v zime veľmi dôležitá

Zelenina je pilierom zdravej stravy. Dodáva nám mnoho potrebných vitamínov, vlákninu a minerálne látky. Minerály sa počas zimného obdobia najlepšie vstrebávajú a ukladajú do nášho tela (napríklad do kostí). Čím viac kvalitnej stravy bohatej na minerálne látky nášmu telu v tomto období doprajeme, tým dlhšie z toho bude naše telo ťažiť aj po skončení zimy. Vyhneme sa tak veľmi pravdepodobne aj jarnej únave.

Preto by sme aj v zime mali mať  zeleninu na tanieri denne. A to v prvom rade typickú zimnú zeleninu, ktorú tepelne upravíme či nakvasíme. Surovej zeleniny prijímame v zime minimum a to hlavne vo forme zelených listov, vňatí či naklíčenej žeruchy, redkvičky a podobne. Je to len doplnok k tepelne upravenej a kvasenej zelenine, ktoré sú hlavným zdrojom vitamínov na zimu.

Ktoré druhy zeleniny sú najviac vhodné na zimu?

  • koreňová zelenina (mrkva, petržlen..)
  • kapusta, kel, ružičkový kel
  • cvikla
  • rôzne tekvice (hokkaido, maslová, …)
  • cibuľa (biela, červená, šalotka,…)
  • pórik
  • čierna reďkovka, chren

Môj tip: Snáď najlepší spôsob ako veľmi efektívne dodávať telu potrebné minerály v zime je pravidelná príprava zeleninových vývarov s morskými riasami. Doprajte si pravidelné večery s knihou pod dekou a nechajte počas nich pomaly variť vývar aspoň jednu hodinu. Nie je to nič náročné, zvládne to naozaj každý. Všetko dôležité o príprave takéhoto vývaru sa dozviete tu >>> Zeleninový vývar s morskou riasou. 

Ale pozor, existujú potraviny, ktoré nás o minerálne látky oberajú. Po ich konzumácii musí naše telo spotrebovať veľa minerálov, ktoré potom chýbajú kostiam, vlasom, či zubom. Ktoré sú to potraviny?  Dozviete sa to v tomto mojom videu v našej Facebookovej skupine >>> Ktoré potraviny nás oberajú o minerálne látky

4. Čím si môžete obličky posilniť?

Už vieme, že fazuľa patrí k potravinám, ktoré pôsobia posilňujúco na obličky. No jeden druh v tomto vyniká najviac – adzuki

Okrem toho sú na posilnenie obličiek vhodné rôzne potraviny čiernej farby:

  • čierna fazuľa
  • čierna šošovica (beluga)
  • čierny sezam
  • čierne morské riasy (napríklad Arame či Hijiki alebo tiež Kombu)
  • čierna reďkovka (tej som sa tiež venovala v našej FB skupine)

Šalát z čiernej šošovice a pečenej zeleniny

5. Pozor, toto obličkám nerobí dobre

Ako som už písala na začiatku, so životnou energiou sa rodíme. Koľko sme jej dostali do vienka nedokážeme veľmi ovplyvniť. Čo ale dokážeme ovplyvniť je, ako s ňou hospodárime, ako si ju chránime. Preto by sme mali tiež vedieť, čo nás o ňu oberá.

Soľ

Ako súvisí soľ s obličkami? Celkom dosť. Nerobí im dobre ak solíme príliš, ale ani ak jej máme veľmi málo. Je to pomerne individuálne, ale väčšina z nás solí priveľa. Pre obličky je tiež veľmi škodlivé dosoľovanie už hotových jedál, pretože v nich soľ nie je zakomponovaná. Ak ste už varili nejaký môj recept, určite ste postrehli, že soľ dávam vždy už na začiatku varenia.  A pre prípadné dosolenie používam ochucovadlá, kde je už soľ zakomponovaná. Napríklad umeocot, miso pastu či kvalitné sójové omáčky.

Nadmiera bielkovín 

Občas mám pocit, že žijeme v období kultu bielkovín. Z každej strany sa k nám valia doporučenia, aby sme jedli veľa bielkovín. Inak nebudeme mať svaly a dostatočne vyrysované telo. Bielkoviny sú bezpochyby veľmi dôležité. Ale ak to s nimi preháňame, príliš zaťažujeme obličky. Platí to o všetkých druhoch bielkovín, nielen o živočíšnych.

Jedlo neskoro večer

Toto sa v celostnej medicíne považuje za jeden z najviac škodlivých zvykov. Niektorí odborníci na celostnú medicínu dokonca nedoporučujú jesť po 18-tej hodine (v lete po 19 hodine). Náš organizmus večer trávi jedlo horšie a nestrávené zbytky jedla sú potom pre obličky záťažou.

Psychická záťaž 

Strachy, úzkosť a stres nás veľmi oberajú o životnú energiu. To asi nikoho neprekvapí. Aj to sa veľmi odráža na stave obličiek. Preto je veľmi dôležité, aby sme vedeli relaxovať, uvoľniť sa a pracovať so svojimi emóciami. Cielene vyhľadávajme to, čo nám robí radosť, pri čom sa cítime dobre. Obmedzme príliv negatívnych správ, nenávistných príspevkov na sociálnych sieťach a ak je to možné, tak aj kontakty s ľudmi, ktorí z nás vysávajú životnú energiu. Viem, že v tomto období je to zvlášť náročné, ale nikto iný to za nás urobiť nedokáže. Lebo ani to najzdravšie bio jedlo nezachráni to, čo spôsobia naše toxické myšlienky.

Dovetok na koniec: Všetky tieto informácie sa týkajú aj detí. A to vrátane psychiky. Rôzne strašenie detí (napríklad čertami), vyhrážanie a nevhodné rozhovory dospelých na témy, ktoré môžu drobcov desiť, môžu mať veľmi negatívny vplyv na ich psychiku. Tá sa bude odrážať na oslabení ich obličiek a následne na ich životnej energii v budúcnosti.

 

Soňa Maléterová
Milujem jedlo a už niekoľko rokov ho varím chutne, zdravo a ľahko. Hovorím tomu LÁSKAVÉ VARENIE, pretože pri ňom vzniká jedlo láskavé k telu aj duši. Jedlo, ktoré telu prospeje a omladí ho. Rada sa s vami podelím o užitočné informácie a skúsenosti, vďaka ktorým sa budete cítiť a vyzerať lepšie. Viac sa o mne dozviete tu >>

Stiahnite si zdarma e-book

Prečo a ako viac variť bez mäsa, mlieka, vajec a cukru

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely zpracovania tohto komentára. Zásady ochrany osobných údajov.