Zeleninový vývar – zázrak plný vitamínov a minerálov

Domáci zeleninový vývar s morskou riasou

Ak by som mala dať komukoľvek len jednu radu o zdravom varení, bola by to táto: Naučte sa pripravovať zeleninový vývar. Vytvorte si návyk, vďaka ktorému ho budete mať vždy v chladničke. Budete mať zdravý základ pre polievky, omáčky a všetky ostatné jedlá, kde sa pridáva tekutina.

Prečo je zázračný?

Okrem toho, že polievka alebo omáčka z vývaru chutia oveľa lepšie, je to vitamínová a minerálová bomba. Nerobím si doma totiž len taký hocijaký vývar. Varím si zeleninový vývar s morskou riasou.  Tá mu dodá poriadnu extra dávku minerálnych látok a to vo forme, ktorá je pre naše telo veľmi dobre vstrebateľná.

Bojíte sa, že vývar bude mať morskú chuť? Naozaj nemusíte, počas varenia to síce môže voňať po mori, ale hotový vývar chuť rias nepreberie.

Viac sa o morských riasach dozviete v tomto mojom článku >>>Morské riasy-poklad z hlbočín

Varí sa to samo

Urobiť si domáci zeleninový vývar je veľmi jednoduché. Naviac si ho môžete urobiť do zásoby ešte na ďalšie 2 dni a skladovať v chladničke, napríklad v zaváracích fľašiach. Dlhšie ako 3 dni ho ale neskladujte, radšej si uvarte nový.

Vyvar plny vitaminov a mineralov

Postup:

Do hrnca dáme rôznu zeleninu alebo odrezky zo zeleniny, ktoré sme si odložili počas predchádzajúcich dní pri varení. Používame všetky časti zeleniny, teda aj vňate, semienka, listy, šupky. Samozrejme, poriadne vyumývané v studenej vode. Zelenina môže byť aj zvädnutá, len nikdy nie nahnitá alebo plesnivá. Takúto zeleninu bez milosti vyhodíme, pretože nám veľmi škodí. Nepomôže ani to, keď plesnivú časť odrežeme.

Na jar je veľmi prospešné pridávať do vývaru aj divoké rastlinky, ktoré nájdete na záhradke alebo na prechádzke. Napríklad púpavu, žihľavu, medvedí cesnak a podobne. Pokojne pridajte celú rastlinku aj s korienkom. Viac si o divokých rastlinách môžete prečítať  v tomto článku >>>  z blogu www.monikineburinarium.sk.

K zelenine pridáme kúsok sušenej morskej riasy.  Na 2 litre vývaru stačí tak 5-6 centimetrový kúsok alebo 1 PL ak sa jedná o riasu, ktorá nie je v celku. Morská riasa tu hrá skutočne dôležitú rolu. Nielenže nám dodá potrebné minerály, ale dokáže z nášho tela odvádzať škodliviny a to vrátane rádioaktívnych látok. Ak s riasami nemáte skúsenosť, odporúčam riasu Wakame alebo Arame. Dajú sa kúpiť v zdravej výžive a sáčok Vám vydrží dlho, takže sa nebojte prvotnej investície.

Do vývaru nezabudnite pridať cesnak a cibuľu, môžete tiež  prihodiť vaše obľúbené korenie v celku (napríklad pár guliek čierného korenia).

Zeleninu a riasy zalejeme studenou vodou a pomaly na veľmi miernom plameni varíme 15 – 60 minút.  Podľa toho, aký silný vývar chceme mať. Všeobecne platí, že v lete sa varí kratšie a v zime dlhšie. V zime ho môžete pokojne variť aj 2 hodiny.

Keď je vývar uvarený, zeleninu vyberieme a vyhodíme. Nie je v nej už nič prospešné. Zato riasu si odložíme bokom a potom použijeme pri ďalšom varení. Môžeme ju nadrobno nakrájať a pridať do polievky alebo omáčky, prípadne zjesť len tak k hlavnému jedlu.

Tieto zásady sa oplatí dodržať:

Aby chémia správne fungovala a zo zeleniny a riasy sa do vývaru dostalo čo najviac živín, pamätajte na tieto zásady:

♥ zeleninu aj riasu dávame do studenej vody
♥ vývar varíme  bez soli na slabom plameni
♥ hotový vývar pridávame do jedla vždy horúci

A ešte jedna moja skúsenosť na záver: Keď som čakala nášho synčeka, robila som si takmer denne rôzne zeleninové polievky s takýmto vývarom. Pravidelne som si dávala zisťovať, či mám v tele dostatok vitamínov a minerálov a počas celého tehotenstva som nemusela brať žiadne doplnky a to ani železo, ktoré sa tehotným ženám dáva úplne bežne. Takže tento vývar je skutočne malý zázrak 🙂 Verím, že si ho obľúbite tak ako ja a budem rada, ak mi dáte vedieť.

Veľa zdravia a nech sa vám dobre varí 🙂

Viete o niekom, komu by sa tento článok mohol zísť, či dokonca pomôcť? Tak mu ho zdieľajte, určite bude rád 🙂

Zeleninovy vyvar plny mineralov

Milujem jedlo a už niekoľko rokov ho varím chutne, zdravo a ľahko. Hovorím tomu LÁSKAVÉ VARENIE, pretože pri ňom vzniká jedlo láskavé k telu aj duši. Jedlo, ktoré telu prospeje a omladí ho. Rada sa s vami podelím o užitočné informácie a skúsenosti, vďaka ktorým sa budete cítiť a vyzerať lepšie. Viac sa o mne dozviete tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely zpracovania tohto komentára. Zásady ochrany osobných údajov.