Kvasená zelenina – veľké plus pre imunitu

Chcete urobiť niečo pre svoju imunitu? Zlepšiť trávenie?  Zvýšiť príjem vitamínov? Poďte to urobiť tým najprirodzenejším spôsobom a nakvaste si vlastnú zeleninu. Nie je to žiadna náročná práca! Čítajte ďalej, na konci tohto článku nájdete 3 jednoduché recepty, ktoré hravo zvládnete. 

O našom zdraví rozhodujú naše črevá

Kvasením zeleniny (jedná sa o tzv. mliečne kvasenie, pri ktorom sa vytvára kyselina mliečna) vznikajú živé baktérie -probiotiká, ktoré sú nevyhnutné pre správnu črevnú mikroflóru. Tieto baktérie podporujú našu imunitu a dobré trávenie. Na druhej strane, nevhodná strava, lieky (hlavne antibiotiká), či rôzne chemické látky sú zdrojom iných, škodlivých baktérií. Ak tieto v našich črevách prevládajú, prejaví sa to nie len tráviacimi problémami, ale aj zhoršenou imunitou. Niektoré štúdie dokonca poukazujú na súvislosť s neurologickými problémami (napr. depresiami). Probiotiká si s týmito „škodcami“ vedia poradiť. A to hlavne vtedy, ak ich prijímame pravidelne.

No prínos kvasenej zeleniny nie je len v probiotikách. Obsahuje aj enzýmy, ktoré napomáhajú tráveniu a tiež rôzne druhy vitamínov.

Denne v malých dávkach je viac, ako raz za čas veľká porcia

Ak chcete aby bolo vaše črevo osídlené živými baktériami, dávajte si kvasenú zeleninu denne. Stačí pár súst k obedu a večeri. Na začiatku, než si zvyknete, to bude chcieť trochu plánovania. To vám zaistí, že kvasená zeleninka bude vždy v chladničke. Myslím, že studené mesiace bez nachladení a chrípok za tú trošku „námahy“ stoja. Samozrejme, aj v lete naše črevá potrebujú probiotiká. Toto prírodné „liečivo“ užívame celoročne. Rada ho v lete pridávam do čerstvých šalátov.

Kvasiť môžeme dlho alebo krátko 

Kyslú kapustu poznáme všetci. Je to dlho kvasená zelenina. Kvasí sa na jeseň,  aby bola pripravená na zimu a nie je to náhoda. V zime by mala tvoriť hlavný podiel z nášho celkového príjmu kvasenej zeleniny. No, ak sa tešíte na „knedlo-vepřo“, segedínsky guláš či vianočnú kapustnicu, musím vás bohužiaľ sklamať. Tieto pokrmy vám živé baktérie nedodajú.  Tepelnou úpravou sa totiž ničia. A to je tiež dôvod, prečo nemá zmysel kupovať si kyslú kapustu v obchode. Bežne sa totiž konzervuje teplom (uvádza sa to na obale). Radšej si ju urobte doma, určite má každý nejaký rodinný recept. A ak ju budem o niekoľko týždňov robiť ja, sľubujem, že pridám aj ten náš 🙂

Popravde, kto by chcel celú zimu denno-denne jesť kyslú kapustu? Preto tu máme krátko kvasenú zeleninu. Kvasí sa len niekoľko dní (obyčajne 2-7) a je krásne rôznorodá. Môžeme si kvasiť rôzne druhy a kombinácie zelenín, ale aj rozdielne ju krájať či strúhať.  V chladničke potom vydrží niekoľko týždňov.  Kvasíme buď vo vlastnej šťave so soľou alebo v slanom náleve. Baktérie necháme pracovať – kvasiť – niekoľko dní pri izbovej teplote, ale nie na priamom slnku či pri tepelnom zdroji.

Kvasenie môže byť jemne cítiť, to je v poriadku. Tiež sa robia bublinky. To je znamenie, že fermentácia prebieha. Presunutím do chladničky sa kvasný proces zastaví.

Postupne si môžeme pripraviť niekoľko druhov a nestane sa, že nám bude táto zdravá dobrota na tanieri chýbať. V chladničke vydrží aj niekoľko týždňov.

Deti ju milujú 

Z vlastnej skúsenosti viem, že detičky majú kvasenú zeleninu veľmi radi a rýchlo si na ňu zvyknú. Začať s ňou môžu od 1 roka a to v malých dávkach. Deti by do dvoch rokov mali soliť len minimálne, preto im ju môžeme trochu opláchnuť vo vode. Od dvoch rokov ju už podávame bez obmedzení. Ak váš drobec ešte nevie poriadne hrýzť, pokrájajte mu zeleninku nadrobno. Môžete ju pridať do hotového jedla, alebo nechať bokom nech sa s ňou zoznámi.

Čo budeme potrebovať 

Na kvasenie v náleve nám postačí sklenená nádoba s uzáverom. Na kvasenie vo vlastnej šťave potrebujeme obyčajnú fľašu na zaváranie a ešte jednu menšiu, ktorá sa do nej vojde. Tú potrebujeme na zaťaženie zeleniny.  Bude sa hodiť aj tanierik, na ktorý fľašu postavíme. Šťava pri kvasení môže vytekať.

Existujú však aj špeciálne nádoby na kvasenie, ktoré zoženiete na internete. Napríklad na www.sashe.sk alebo www.fler.cz. Ale ponúk je omnoho viac.

A nakoniec sľúbené recepty. Ktorý vyskúšate?

Najjednoduchší: Fermentovaná (kvasená) mrkvička 

Klasický: Kvasená kapusta s mrkvou 

Chuťovka: Kvasená červená zelenina (kapusta a repa)

Budem veľmi rada, ak mi dáte vedieť ako sa vám kvasenie darilo.

Milujem jedlo a už niekoľko rokov ho varím chutne, zdravo a ľahko. Hovorím tomu LÁSKAVÉ VARENIE, pretože pri ňom vzniká jedlo láskavé k telu aj duši. Jedlo, ktoré telu prospeje a omladí ho. Rada sa s vami podelím o užitočné informácie a skúsenosti, vďaka ktorým sa budete cítiť a vyzerať lepšie. Viac sa o mne dozviete tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely zpracovania tohto komentára. Zásady ochrany osobných údajov.