7 tipov ako sa vyhnúť jarnej únave a načerpať energiu

Paradoxne sa práve na jar, keď po dlhých mesiacoch začína všetko okolo ožívať, mnohí cítime najviac bez energie. Zvykli sme tomu hovoriť jarná únava a už to berieme ako prirodzený jav. No vôbec to tak nemusí byť. Samozrejme, do veľkej miery to závisí na tom, ako sme so svojim telom narábali počas jesene a zimy. No aj v prípade, že si hovoríte, že to u vás mohlo byť lepšie, nemusíte hádzať flintu do žita.

Jar je totiž to najlepšie obdobie na zmenu, na posilnenie organizmu a celkovú regeneráciu. Spísala som pre vás niekoľko osobne overených tipov, ako sa vyhnete jarnej únave a podporíte svoje telo práve teraz.

1. Doprajte si čo najviac zelenej na vašom tanieri

V prírode nič nie je náhoda. Zelená je farba jari. Je prejavom energie, ktorá sa prediera spod zeme a stúpa smerom hore. Preto si doprajte čo najviac zelenej. Nielen prechádzkami v prírode, ale aj na tanieri. Vyberajte si prevažne zelenú zeleninu (brokolica, špenát, pór, fenikel, stopkatý zeler, medvedí cesnak, jarná cibuľka, pažítka, vňate, výhonky, klíčky…). Zelená farba je posilňujúca pre pečeň, o ktorej si niečo povieme neskôr.

No nemusíte ostať len pri zelenine. Zelenú farbu má aj hrach (v tomto ročnom období je lepší sušený zelený, než mrazený hrášok). Hrach tiež priaznivo pôsobí na pečeň. Je zdrojom kvalitných bielkovín, vitamínov a minerálov. Podľa tradičnej čínskej medicíny (ďalej TČM) posilňuje žalúdok a slezinu a harmonizuje trávenie. Uvarte si napríklad hrachový krém alebo zeleninovú polievku s hrachom a krúpami.

Skvelé sú aj mungo fazuľky. Pochádzajú z Ázie, kde o ich zdravotných účinkoch vedia už tisícročia. Majú vysoký podiel bielkovín, sú výborným zdrojom vitamínov skupiny B, vrátane kyseliny listovej ale aj minerálnych látok. Veľmi vhodné a chutné je v tomto období naklíčené mungo. Klíčením sa účinky munga ešte posilňujú. Môžete ho pridávať do polievky, na chlebík či ako doplnok k hlavnému jedlu. Chutí aj deťom a jeho klíčenie je jednoduché.

Ako klíčiť mungo: Môžete si priamo kúpiť mungo na klíčenie. Dajte 2 polievkové lyžice munga do skleneného pohára na zaváranie a prepláchnite. Potom fazuľky nechajte namáčať 8-12 hodín. Najlepšie cez noc. Ráno vodu pomocou sitka zlejte a asi 2 krát prepláchnite. Sitko položte na menšiu misku a mungo fazuľky v pohári obráťte hore dnom a nechajte klíčiť 2-3 dni. Klíčte pri izbovej teplote mimo priame slnko, no nesvedčí im ani príliš tmavý kút. Aspoň 2-krát denne ich prepláchnite. Počas preplachovania ich môžete postupne zbavovať zelených šupiek. Po naklíčení pohár uzavrite a mungo preložte do chladničky. Vydrží vám tu asi 4 dni. Pred konzumáciou ho vždy prepláchnite.

2. Urobte si žihľavovú kúru 

Žihľava (alebo tiež pŕhľava) patrí medzi najúčinnejšie krvotvorné liečivé rastliny. Čistí krv, čo je práve na jar veľmi žiadúce. Podporuje sa tým pečeň, ktorá je podľa TČM práve na jar na vrchole svojich síl. Pečeň má práve teraz najviac energie a schopnosť čistiť sa od nánosov zimy.

O pečeň sa naozaj oplatí dobre starať. Je to najdôležitejší metabolický orgán. Má nastarosti premenu tukov a detoxikáciu organizmu. No a oslabená pečeň býva často dôvodom migrén, ale aj vysokého tlaku a celkovej únavy.

Žihľavový čaj (najlepšie z čerstvých mladých lístkov) si pripravíte tak, že kopcovitú polievkovú lyžicu žihľavy zalejete 250 ml vriacej vody. Prikryté necháte 10 minút a scedíte. Mierne teplý čaj pijete medzi jedlami, 3x denne po dobu 2-3 týždňov. Nie dlhšie. 

3. Uberte tuky

Po zime máme väčšie zásoby tukov. Je to logické a je to úplne v poriadku. Pečeň hospodári s tukmi a ak ich teraz na jar obmedzíme, prejaví sa to nielen na našej siluete, ale aj na našej pečeni. Ak jedávate mäso, tak práve v tomto období je fajn ho vyradiť alebo výrazne obmedziť. Toto vedeli aj naši predkovia. A to už dávno pred tým, než sa stal bezmäsý pôst súčasťou náboženských rituálov. 

4. Rozprúďte energiu a pohyb v tele

Energiu rozprúdite pohybom v prírode. Stačia prechádzky, ak nie ste zvyknutí na iné športové aktivity. Ak si vytvoríte návyk a každé ráno ešte pred raňajkami si dáte aspoň 15 minút pohybu, rozprúdite tok lymfy vo svojom tele a aj celkovú energiu. Stačí mierny pohyb, jóga či čokoľvek, čo vám vyhovuje.

Aj stravou sa dá podporiť pohyb a energia v organizme. Základom je mierne zahrievajúca strava. Takže nie surová zelenina a už vôbec nie nadmiera ovocia. Surovú zeleninu berte ako jednu zo zložiek jedálnička, ale nie tú hlavnú. Ovocie je doplnkom, nie základom stravy.

Jedlo v tomto období pripravujte varením, dusením, naparovaním či blanšírovaním. Krátke restovanie či pečenie je tiež v poriadku.  

5. Pravidelne si doprajte energizujúci zeleninový vývar s morskou riasou Wakame

Nedám na tento vývar dopustiť. Je plný minerálov a morská riasa pomáha z tela odvádzať toxíny. Dajú sa použiť aj iné druhy riasy, ale Wakame je v jarnom období najvhodnejšia. Vývar uvarte na 3 dni dopredu a potom použite pri varení polievky. Ak nestíhate, dajte si šálku teplého vývaru len tak alebo so štipkou soli. Všetko o tomto vývare a tiež detailný postup jeho prípravy nájdete tu >>> Zeleninový vývar- zázrak plný vitamínov a minerálov.

Zeleninovy vyvar plny mineralov

6. Zmenšite porcie

Viete čo majú spoločné dlhovekí Japonci, ktorí sa dožívajú okolo 100 rokov?  Jedným so spoločných faktorov u týchto ľudí je veľkosť ich porcií. Nikdy nejedia do sýta, ale tak aby bol ich žalúdok zaplnený približne na 80%. Jar je to správne obdobie na zmenšenie našich porcií a celkové odľahčenie jedálnička. Dáte tak telu viac energie, pretože sa nebude musieť toľko trápiť s trávením. 

7. Dajte si pôst bez jedla 

Zvládnete byť aspoň 1 deň bez jedla? Skúste to. Popíjajte očistný bylinkový čaj a vodu. Účinky pôstu sú nesporné, nie je treba sa o nich príliš rozpisovať. Ak je pre vás predstava celého dňa a noci bez jedla príliš nereálna, dám vám ešte 2 tipy:

  • Skúste prerušovaný pôst, kedy si dáte jedlo naposledy večer (trebárs medzi 18-19 hodinou) a vydržíte bez neho aspoň 12 hodín. Tento interval môžete predĺžit až do poludnia. Prerušovaný pôst je idálne zakončiť zeleninovou polievkou z vývaru o ktorom som sa zmienila vyššie.
  • Druhou možnosťou je ryžový pôst, kedy celý deň jete len ryžu uvarenú so štipkou soli. Môžete ho natiahnuť na viac dní a pridávať aj korenie či bylinky a varenú zeleninu.

Veľkou výhodou pôstu je, že sa vám „vyladia“ chute. Organizmus sa zharmonizuje a už nebude potrebovať extrémne sladké či slané jedlá. O dôvod viac to skúsiť, čo poviete?

Radi by ste pre seba urobili ešte viac?

Možno si vravíte „fajn, ale mne chýbajú základy, potrebujem poriadnu zmenu a vytvoriť si zdravé návyky“. V tom prípade poďte omrknúť online kurz Detox jedlom. Jeho tretí ročník štartuje už o niekoľko dní a práve som spustila jeho predpredaj za zvýhodnenú cenu.

Detaily kurzu, bonusy aj referencie účastníčok minulých ročníkov si pozrite tu >>

Milujem jedlo a už niekoľko rokov ho varím chutne, zdravo a ľahko. Hovorím tomu LÁSKAVÉ VARENIE, pretože pri ňom vzniká jedlo láskavé k telu aj duši. Jedlo, ktoré telu prospeje a omladí ho. Rada sa s vami podelím o užitočné informácie a skúsenosti, vďaka ktorým sa budete cítiť a vyzerať lepšie. Viac sa o mne dozviete tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely zpracovania tohto komentára. Zásady ochrany osobných údajov.