Kniha, ktorá ma definitívne presvedčila

Písať článok o knihe? To môže byť celkom oriešok. Ale ja to risknem. Musím o tejto knihe napísať. Na mojej ceste ku zmene stravy totiž zohrala zásadnú rolu – definitívne ma presvedčila, že idem správnym smerom. Tak ako to už v živote chodí, prišla v pravý čas. Vtedy, keď prišli prvé obavy, prvé pochybnosti.  A napriek tomu, že to nie je oddychové čítanie, zhltla som ju za pár dní.

Čo je na tejto knihe úžasné?  Vyvracia vžité „pravdy“ o potravinách, ktoré sú pre mocných z potravinárskeho priemyslu zlatou baňou.

Ak by som si mala v živote prečítať len jednu knihu o vzťahu medzi jedlom a zdravím, potom by to mala byť  ČÍNSKA ŠTÚDIA. Jej autorom je americký vedec Dr. T. Colin Campbell a dosť pravdepodobne ste o nej nikdy nepočuli. Napriek tomu, že je to najväčšia štúdia zdravia a výživy, ktorá bola kedy vydaná a je výsledkom 20 ročnej spolupráce medzi Cornellovou univerzitou, Oxfordskou univerzitou a Čínskou akadémiou preventívneho lekárstva.

Kto je pán Campbell

Dr. T. Colin Campbell je, na základe svojich 40 ročných skúseností z výskumu výživy a hlavne na základe výsledkov Čínskej štúdie,  zanieteným vyznávačom rastlinnej stravy.  Má 87 rokov. Vyrástol na typickej americkej farme, kde bol odchovaný na mlieku, mäse a vajíčkach. A veril, že tieto potraviny sú pre nás nepostrádateľné a veľmi prospešné. Dnes bojuje so systémom, ktorého súčasťou bol dlhé roky.  Na vlastnej koži zistil, že sú nám (často zámerne) predkladané nesprávne informácie o výžive. Už niekoľko rokov sa to snaží zmeniť.

Čínska štúdia  nám poskytuje jasné dôkazy o tom, ako jedlom významne ovplyvňujeme naše zdravie. Ukazuje priamu súvislosť medzi vysokým príjmom živočíšnych bielkovín a  širokým spektrom chorôb  cez rakovinu, diabetes, srdcovo-cievne onemocnenia, auto-imunitné choroby, osteoporózu a mnoho iných. Zároveň nám dáva jednoduchý návod ako môžeme vlastným pričinením riziko týchto chorôb minimalizovať alebo dokonca už existujúcu chorobu potlačiť. Táto kniha má takmer 400 strán a ak máte možnosť, rozhodne si ju prečítajte.

Rada by som z nej vybrala aspoň týchto 8 zásad správnej výživy:

1. Celok je viac ako súčet zložiek

Čo to znamená? Jednoducho povedané, špenát je viac než jednotlivé samostatne prijaté vitamíny a minerály, ktoré sa v ňom nachádzajú.

2. Vitamínové doplnky nie sú univerzálnym prostriedkom pre dobré zdravie

Čo to znamená? Vitamíny sú pre nás dôležité a prínosné, ale len vtedy keď sú konzumované v jedle, kde sa prirodzene vyskytujú. Nie ako samostatné doplnky stravy.

3.  Z rastlinnej stravy získame oveľa vhodnejším spôsobom viac živín než zo stravy živočíšnej

Čo to znamená? Rastlinné produkty obsahujú omnoho viac antioxidantov, vlákniny a minerálov ako živočíšne.

4. Gény samotné nevyvolávajú chorobu. Pôsobia iba vtedy ak sú aktivované alebo exprimované, pričom výživa tu hraje kľúčovú úlohu

Čo to znamená? Na génoch samozrejme záleží, určujú naše predispozície k rôznym typom chorôb. Ale vhodnou stravou môžeme riziká vedúce k takýmto chorobám kontrolovať.

5. Výživa môže podstatne ovplyvňovať nežiadúce účinky škodlivých látok

6. Rovnaká výživa, ktorá nás chráni pred vznikom a rozvojom choroby, ju môže v  neskorších štádiách zastaviť alebo vyliečiť

Čo to znamená? Správna výživa maximalizuje zdravie vo všetkých štádiách choroby.

7. Strava, ktorá je prospešná u jednej chronickej nemoci, je pre nás prospešná celkovo

Čo to znamená? Pomocou výživy môžeme jednoducho zlepšovať svoje zdravie a zároveň chrániť celý organizmus pred mnohými chorobami.

8. Správna výživa podporuje zdravie vo všetkých oblastiach našej existencie. Všetky tieto časti sú prepojené

Čo to znamená? Jedinci, ktorí správne jedia majú viac energie. Sú preto aj fyzicky aktívnejší a kombináciou zdravého jedla a pravidelného pohybu sa násobia pozitívne účinky na zdravie.

Soňa Maléterová
Milujem jedlo a už niekoľko rokov ho varím chutne, zdravo a ľahko. Hovorím tomu LÁSKAVÉ VARENIE, pretože pri ňom vzniká jedlo láskavé k telu aj duši. Jedlo, ktoré telu prospeje a omladí ho. Rada sa s vami podelím o užitočné informácie a skúsenosti, vďaka ktorým sa budete cítiť a vyzerať lepšie. Viac sa o mne dozviete tu >>

Stiahnite si zdarma e-book

Prečo a ako viac variť bez mäsa, mlieka, vajec a cukru

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely zpracovania tohto komentára. Zásady ochrany osobných údajov.